Khamis, 23 Disember 2010

Aku Ada Satu Cerita...

           
          
           Sila hayati dulu gambar di atas...
"We Can't Spell Failure Without U" 

          Aku ada satu cerita. Pada suatu hari (ceh wah), kawan aku~dia seorang yang sangat aktif sukan, telah pun mewakili negara. Dia telah diberi kata-kata oleh pihak sekolah, supaya cemerlang dalam pelajaran, kerana dia kelihatan seolah-olah tidak faham satu apa pun yang di ajar oleh guru. Iyelah kan, budak aktif sukan hoki, angkat kayu hoki sajalah ke hulu ke hilir. Tapi, walaupun begitu, dia mendaftar juga di Tingkatan Enam.

            Apa perasaan dia? Tentulah sangat sedih. Sekolah sangat takut sekiranya dia akan menjejaskan peratusan sekolah.

            Aku pada ketika itu, berumur 19 tahun, masih belum bekerja sebagai seorang kaunselor, terfikir...kenapa keadaan harus jadi sedemikian?

           Aku sangat berbangga bila dia meneruskan pengajiannya...dan akhirnya, dia berjaya membuatkan sekolah itu berkeputusan 100% , sekaligus menempatkan nama sekolah di kalangan sekolah yang terbaik dalam negeri.

           Kita tak rasa apa-apa sekiranya semua ahli keluarga kita dilahirkan pandai-pandai dan bijaksana, tapi kita akan rasa apa-apa sekiranya salah seorang daripada ahli keluarga kita tak dilahirkan pandai-pandai dan bijaksana.

           Jadi, moral of the story, kamu semua boleh fikir sendiri. ^_~


Rabu, 22 Disember 2010

Keputusan PMR~Cikgu Yang Kecut Perut


            Insyaallah esok, keputusan PMR akan diumumkan. Ada beberapa orang guru yang menghantar mesej ke telefon berbunyi:

             Cikgu A ~ Saya tak dapat datang esok, saya di Taiping ni, sedih lah~

           Cikgu B~ Saya tak dapat datang kak, nanti tolong bagi tahu, berapa  orang dapat A, berapa orang gagal subjek saya ye

             Cikgu C~Saya tak dapat datang kak, kereta saya ada masalah, harap keputusan OK

            Ragam cikgu bila keputusan akan diumumkan esok ^_^

            Ragam pelajar???


Selasa, 21 Disember 2010

mOOd

            Pada waktu ini, aku sedang sibuk menyiapkan takwim sekolah untuk tahun depan. Mood? Ehmmm, rasa  takde kick langsung. Not in mood nak buat kerja. Tapi kena buat juga. 

            Macam mood yang dalam gambar inilah:


               Tengah pening dengan tarikh-tarikh yang nak dimasukkan dalam takwim, aku pun mulalah berhenti kejap, ingat nak makan Kit Kat, tapi tiada pula dalam rumah ini. Jadi, aku cari di internet gambar-gambar yang ummmmpphhh macam ini:






            Lepas dah tengok gambar-gambar ini, jadi macam ini pula:


             Ok lah, kejap saja break nya, tak boleh lama-lama. Takwim ini esok nak kena hantar. Back to work, guys ^_^

Isnin, 20 Disember 2010

Menjejak Kasih ~~ Terima Kasih Siti Adha ~~

          
           Ketika aku sedang makan nasi goreng kampung, yang tidak lah begitu sedap jika dibandingkan dengan yang dibeli semalam, aku betul-betul rasa alangkah baiknya jika aku dapat berhubung semula dengan kawan baik aku semasa di alam persekolahan dulu.

           Dengan menggunakan sedikit maklumat yang aku ada, (aku hanya ada nama penuh) itu pun ejaannya aku ingat-ingat lupa, tapi nasib baik, ada tertulis dalam buku setem aku. Aku mulakan pencarianku di http://www.google.com/. Nah, jumpa pun, selesai satu kawan. Aku telah pun mendapatkan nombor telefon tempat dia bekerja. Aku sangat berharap dapat berhubung dengannya esok. Insyaallah.

          Seorang lagi ini, memang betul-betul susah. Aku pernah menelefon ke rumahnya dulu, dan meninggalkan nombor telefon aku untuk di telefon semula. Tapi memang tiada panggilan semula. Selepas beberapa tahun, pada hari ini, aku menelefon nombor yang dia pernah beri dulu. Untuk pengetahuan semua, nombor itu diberi lebih kurang 7 tahun yang lepas. Alamak, orang bagi salam, memang terkejut gila. 

          Aku pun jawab, Waalaikumussalam, **** ada?
          Takda, takda, salah nombor ni.
         
           Huh, hampa tau. Aku ada terfikir, yang mungkin dia jual nombor atau handphone nya kena curi. Jadi, mulalah pencarian jejak kasih. Cari di google tak jumpa, aku pun mula cari di http://www.facebook.com/. Ramai orang nama yang seakan-akan sama, lepas tu, tidak ramai yang gunakan nama sebenar dalam facebook. Dugaan-dugaan. Aku pun mulalah tanya Siti Adha, kawan baik aku masa di Tingkatan 6 dulu, nama-nama rakan sekelas yang dia ingat. Jadi muncullah nama salah seorang pelajar. Jadi aku guna nama pelajar tu. Dan YES! Aku jumpa nama pelajar tu, dan seterusnya bertanyakan tentang orang yang aku nak cari ini. Dia belum lagi balas mesej aku di Facebook. Tapi aku amat berharap, semoga dia ada maklumat tentang kawan aku ini...aku sangat berharap~~~

         Kami terputus hubungan sebab sambung belajar ye. Bukan sebab pernah bercakaran kucing atau bercakaran harimau ^_^ Terima Kasih Siti Adha ^_^

Ahad, 19 Disember 2010

Iktara~What A Nice Song




            Oh God, Iktara adalah salah sebuah lagu yang ada dalam filem Wake Up Sid (2009). Lirik yang begitu puitis.

            Dengar lagu ini di sini ok: http://www.4shared.com/audio/wKzFvWUd/Wake_Up_Sid_-_04_-_Iktara_wwwM.htm

Ini lirik dan terjemahannya:

             Movie: Wake Up Sid (200)
             Music for this song: Amit Trivedi
             Music Director for the movie: Shankar-Ehsaan-Loy
             Lyricist: Javed Akhtar
             Sung by: Kavita Seth, Amitabh Bhattacharya

orey manva tu to bavra hai
o mind, you are little crazy

tu hi jaane tu kya sochta hai
only you know what you think

tu hi jaane tu kya sochta hai bavre
only you know what you think, o crazy

kyun dikhaye sapne tu sote jaagte
why are showing dreams in day and night

jo barse sapne boond boond
when the dreams pour down in drops

nainon ko moond moond
blocking eyes

nainon ko moond moond
filling eyes

jo barse sapne boond boond
when the dreams pour down in drops

nainon ko moond moond
covering eyes

kaise main chaloon,
how could I walk

dekh na sakoon, anjaane raastein
I can’t see the unknown paths

gunja sa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

gunjasa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

dheeme bole koi iktara iktara, dheeme bole koi iktara
some string instrument is saying it slowly, slowly some string instrument is saying

gunjasa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

sun rahi hoon sudh budh khoke koi main kahani
losing my consciousness I am listening to some story

poori kahani hai kya kise hai pata
what is whole story who knows

main to kisiki hoke yeh bhi na jaani
becoming someone’s I didn’t know

ruth hai ye do pal ki ya rehgi sada
is it a season of moment or will it stay forever

kise hai pata… kise hai pata
who knows? who knows?

jo barse sapne boond boond
when the dreams pour down in drops

nainon ko moond moond
blocking eyes

nainon ko moond moond
filling eyes

jo barse sapne boond boond
when the dreams pour down in drops

nainon ko moond moond
covering eyes

kaise main chaloon,
how could I walk,

dekh na sakoon, anjaane raastein
I can’t see the unknown paths

gunjasa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

gunjasa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

dheeme bole koi iktara iktara, dheeme bole koi iktara
some string instrument is saying it slowly, slowly some string instrument is saying

gunjasa hai koi iktara iktara, gunjasa hai koi iktara
some iktara (one string instrument) is playing/roaring/echoing

dipetik dari: http://arthyvijayaraghavan.wordpress.com/2010/03/10/iktara-iktara-mp3-lyrics-and-translation/

            Bila dengar lagu ini, aku tak sabar untuk mainkan lagu ini dengan gitar. Gitar yang dah dekat 2 tahun aku tak pegang, sejak bekerja..haha.

            Jadi, bila dah 2 tahun, tahu-tahu sahaja lah, aku memang lupa semua kord gitar yang aku dah belajar, semua hilang dari ingatan aku haha.

           Jadi kena belajar balik kord-kord yang digunakan dalam lagu ini. Macam bayi baru merangkak. Aku carilah tutorial di http://www.youtube.com/, jumpalah ini :

          
            Video yang ini siap ada vokal sekali!
          


             Hari ini, dah masuk 3 hari aku berlatih lagu ini. Jari pun dah sampai merah. Kena selalu sapu krim, kalau tak, hilanglah deria rasa jari. Hehehe. Prestasi?? Masih lemah lagi, tapi aku akan cuba sebab lagu ini memang best ^_^. Korang pun cubalah, All The Best..^_~

Sabtu, 18 Disember 2010

Khamis, 16 Disember 2010

~~I Will Really Miss You BONES~~

          
           Masa cuti ini, dapatlah aku tengok cerita-cerita best di tv. Salah satu daripadanya ialah Bones. Di Saluran Fox Astro. Kalau korang semua nak tahu apa itu Bones, klik sini : http://en.wikipedia.org/wiki/Bones_(TV_series)


            Bones musim ke-5 baru sahaja ditayangkan di saluran Astro. Sebelum-sebelum ini Astro menayangkan episod-episod pilihan peminat ^_^


            Tak sangka kan, kita boleh kaitkan Antropologi dengan kes-kes jenayah. Salah satu elemen yang ada dalam cerita ini ialah psikologi~bidang yang aku minati.


            Ok lah, tak guna bercakap panjang, kena tengok sendiri baru tahu ^_^

Selasa, 7 Disember 2010

Salam Maal Hijrah


             Sekejap saja rasanya, kita telah pun melangkah ke tahun baru Hijrah. Kepada semua pengunjung blog, aku ucapkan selamat tahun baru. Semoga Allah memberkati hidup kita semua ^_^

Ahad, 5 Disember 2010

KetaGihanku ^_^

            Apa yang aku ketagihkan sepanjang cuti ini? Hmmmm, bukan ketagih dadah, ok...tapi, aku ketagih minuman kopi. Bukan sebarang kopi...tapi serbuk kopi cap TV. Lihat gambar di bawah...



            Aroma kopi ini berbeza dengan serbuk kopi yang lain. Kata orang, ada ummpphhh. Dari serbuk kopi itu, aku jadikan air kopi. Nak tahu macam mana bancuhannya? Senang sahaja :

         1. Letak 1 sudu kecil, sebuk kopi
         2. Letak 2 sudu kecil, gula pasir
         3. Letak 2 sudu kecil, susu tepung
         4. Letak sedikit garam (inilah rahsianya)
         5. Jangan lupa letak air panas, barulah jadi air kopi, ye tak?

        Betul....tak tipu, letaklah sedikit garam, tak sampai secubit garam...hanya beberapa butir garam (eh, betul ke penjodoh bilangan aku ni?) Ha...Taraaaa...siaplah kopi yang sangat marvelous untuk di nikmati di hari hujan ini. Selamat mencuba ^_^

        p/s: Aku minum kopi ni setiap hari, sehari tak minum, rasa tak lengkap ^_^

Selasa, 16 November 2010

Haji...

            Kepada semua jemaah haji, semoga mendapat Haji Mabrur ^_^


             Kepada anda semua, selamat menyambut Hari Raya Aidiladha ^_^

Sabtu, 13 November 2010

Takwim Sekolah 2011


Kalendar Persekolahan Tahun 2011
Kumpulan A
PenggalCuti dan Hari PersekolahanMulaAkhirHari
IHari Persekolahan02.01.201131.01.201122
Hari Persekolahan01.02.201128.02.201120
Hari Persekolahan01.03.201110.03.20118
Cuti Pertengahan Penggal11.03.201119.03.20119
Hari Persekolahan20.03.201131.03.201110
Hari Persekolahan01.04.201130.04.201120
Hari Persekolahan01.05.201126.05.201120
Cuti Pertengahan Tahun27.05.201111.06.201116
IIHari Persekolahan12.06.201130.06.201115
Hari Persekolahan01.07.201131.07.201121
Hari Persekolahan01.08.201125.08.201119
Cuti Pertengahan Penggal ke II26.08.201103.09.20119
Hari Persekolahan04.09.201130.09.201120
Hari Persekolahan01.10.201131.10.201122
Hari Persekolahan01.11.201117.11.201113
Cuti Akhir Tahun18.11.201131.12.201144
Jumlah288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am210
Jumlah Hari Cuti Penggal78

Kumpulan B
PenggalCuti dan Hari PersekolahanMulaAkhirHari
IHari Persekolahan03.01.201131.01.201121
Hari Persekolahan01.02.201128.02.201120
Hari Persekolahan01.03.201111.03.20119
Cuti Pertengahan Penggal12.03.201120.03.20119
Hari Persekolahan21.03.201131.03.20119
Hari Persekolahan01.04.201130.04.201121
Hari Persekolahan01.05.201127.05.201120
Cuti Pertengahan Tahun28.05.201112.06.201116
IIHari Persekolahan13.06.201130.06.201114
Hari Persekolahan01.07.201131.07.201121
Hari Persekolahan01.08.201126.08.201120
Cuti Pertengahan Penggal ke II27.08.201104.09.20119
Hari Persekolahan05.09.201130.09.201120
Hari Persekolahan01.10.201131.10.201121
Hari Persekolahan01.11.201118.11.201114
Cuti Akhir Tahun19.11.201101.01.201244
Jumlah288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am210
Jumlah Hari Cuti Penggal78


Kumpulan AKumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya
sumber dari:www.moe.gov.my

Sabtu, 30 Oktober 2010

OLe oLe OLE

            Tiket perlawanan akhir laku macam pisang goreng...nampaknya, sukan bola sepak masih ada dalam sanubari rakyat tempatan. Harapnya skuad bola sepak negara akan terus maju...bukan lagi hanya jadi jaguh kampung ^_^

            Tentunya kita lebih gembira dan berbangga, jika ramai anak tempatan yang suka dengan jersey skuad kebangsaan daripada skuad antarabangsa....

               Kita juga lebih gembira, jika menang di stadium sendiri-Stadium Bukit Jalil ^_^

               Akhir kata, majulah sukan untuk perpaduan rakyat Malaysia ~~

Isnin, 25 Oktober 2010

Dah Masuk Musim Hujan Ke Ni?

            Hari Sabtu yang lepas, aku ke Jaya Jusco diiringi dengan hujan yang tidak henti-henti. Waktu balik dari sana ke Bahau pun hujan tidak henti.

            Hari semalam, hujan lebat dari petang sehinggalah ke malam...menyebabkan aku malas hendak keluar makan, dan makanlah apa yang ada di rumah....huhu..

            Hari ini, mengikut jadual, ada aktiviti Ikhtiar Hidup-masak telur dalam tanah. Dengan keadaan tanah yang lembap dan ranting-ranting kayu yang basah, aktiviti ini diteruskan juga.

            Sebelah petangnya, hujan renyai-renyai...apakah sudah masuk musim hujan??? Alamak baju tak keringlah jawabnya..huhu

            Harapku, hujan akan memberikan seribu satu rahmat kepada makhluk seluruh alam ^_^

Ahad, 24 Oktober 2010

Aku Tak Pernah Merasa Lawatan Sekolah Sehinggalah...

           Aku rasa ada dikalangan anda semua yang pernah merasa lawatan yang dianjurkan oleh pihak sekolah masa bergelar pelajar dulu. Aku tak pernah pun merasa nikmatnya lawatan dengan kawan-kawan sekolah sehinggalah aku berada di Tingkatan 6 (aku lupa pulak sama ada tingkatan 6 rendah atau 6 atas) memang jenis pelupa lah aku ni...ish ish ish.

           Kenapa ye aku tak pernah pergi lawatan sebelum tingkatan 6? Sebabnya abah aku tu jenis yang terlalu lah penyayang nak lepaskan aku si anak intan payungnya (ceh wah) untuk pergi berjalan-jalan...lagi satu, mungkin juga disebabkan faktor kewangan yang tidak mengizinkan aku pergi. 

        Kenapa aku dapat pergi pula masa berada di Tingkatan 6? Sebab masa itu, aku adalah ahli Kelab Pengguna. Kelab Pengguna (kalau tak silap akulah) yang menganjurkan lawatan ke Muzium Abu Bakar Johor. dan mungkin juga, waktu itu, faktor kewangan juga mengizinkan aku pergi. Masih tersimpan rapi, gambar-gambar kenangan rombongan ini. Tapi tak boleh nak di upload di sini sebab aku tiada scanner. Almaklumlah, zaman dulu-dulu mana ada kamera digital. 

          Best tau sebenarnya, jika kita mengikuti rombongan sekolah, bayarannya berpatutan dan ada cikgu yang sentiasa pastikan keselamatan kita. Berseronok dengan kawan-kawan, menimba pengalaman yang baru, tentunya akan memahat kenangan yang terindah ^_^

            

Sabtu, 2 Oktober 2010

Debaran PMR...

            Sudah lama tidak menulis di ruangan ini. Entah apa yang di sibukkan sangat agaknya...huhu. Tapi yang pastinya debaran PMR sangat terasa. Tinggal beberapa hari sahaja lagi, PMR akan menjelma.

            Sepertimana juga para pelajar, cikgu-cikgu juga, aku rasa pasti tidak dapat lari dari merasakan debaran yang sama. Harapanku, semoga semua pelajar dapat mencapai kecemerlangan dan meningkatkan ranking sekolah. All the best. Insyaallah :)

Jumaat, 27 Ogos 2010

Aku + Kopi O + Karipap Sardin = Tak Boleh Dipisahkan :)


            Menu wajib aku dibulan puasa ialah Kopi O panas (bukan sebarang kopi tau, kopi cap TV dari Kluang) dan karipap sardin.....ermmm, sedap sangat. Impak makanan ini sangat kuat. Contohnya, apabila aku rasakan dah cukup membeli juadah untuk berbuka puasa, aku pasti akan membeli juga karipap sardin walaupun hanya 3 biji sahaja. haha

            Pada hari biasa, agak sukar bertemu dengan karipap sardin yang 5 bintang. Walaupun begitu, karipap yang 3 bintang pun aku bedal juga asalkan karipap sardin.

           Aku jatuh cinta dengan karipap sardin ini sejak kecil lagi. Seingat aku, karipap sardin yang dibuat oleh mak rakan sekelas aku-masa di Sekolah Agama Rakyat Kg. Tengah Kluang, untuk jamuan akhir tahun memang tak boleh lupa. Masa itu aku kecil lagi, mungkin dalam umur 9 atau 10 tahun. Ustazah hadkan seorang 1 biji karipap sahaja. Huhu. Kalau tak di hadkan, aku rasa, mahu aku bedal 5 biji haha. Karipap ini, memang best giler, tak pernah lagi aku jumpa karipap sardin yang sesedap ini. Aku bagi 10 bintang :)

           Aku menjadi pening untuk mencari karipap sardin (yang hanya ada sardin sahaja) kerana selalunya penjual akan campur dengan kentang. Tapi aku dah jumpa karipap sardin yang isinya sardin sahaja iaitu di bazaar Ramadhan Taman Puan Chik :) Karipap akak ini 5 bintang!

             Aku pastinya akan merindui karipap jualannya setelah tamat bulan Ramadhan huhu. Selagi ada bulan puasa ini kak, saya akan jadi pelanggan setia akak :) 5 bintang untuk karipap sardin jualan akak!


Khamis, 12 Ogos 2010

Abang Macho Tapi Hancor

 

             Soalan 1: Awak semua ni nampak tak gambar kat atas? 
             Jawapan :Cakaplah nampak, penat jer aku tepek gambar tu tau..

             Soalan 2: Gerun tak tengok gambar tu?
             Jawapan: Cakaplah "gerunnnnnnn sangat" hehe

            Soalan 3: Kenapa ada gelak pula kat jawapan di atas?
            Jawapan: Memang gerun, tapi bedal aje lah


                                                

         Mari dengar kisah benar ini. Pada suatu hari (ceh wah) aku pergi ke kedai depan sekolah untuk membeli tempe kalau tak silap lah, lepas balik sekolah.

            Masa nak bayar di kaunter, abang macho tapi hancor ni berdiri di sebelah aku...

            "Bang, rokok sekotak..." (aku tak ingat jenama apa yang dia sebut)

            Abang kedai tu pun meletakkan sekotak rokok di atas kaunter untuk abang macho tu. Tapi dengan sepantas kilat, abang macho tapi hancor tu berkata:

             "Ish, tak nak lah yang ini, ambik yang lain, yang lain"

             Abang kedai tu pun tukar dengan kotak rokok yang bergambar lain.

             Sebenarnya, di situ lagi aku nak tergelak, tapi tahan saja. Maknanya, ada gambar pada kotak rokok yang kurang "menyegat" dan ada yang terserlah "boleh menyengat" HAHAHAHA

              Aku pun bayar lalu berlalu sambil senyum lebar :)
              
              Pesanan kepada Abang Macho Tapi Hancor: semoga abang diberi kekuatan keimanan sepanjang bulan Ramadhan ini ^_^ Amin.
           



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...