Khamis, 12 April 2012

Jangan Terpedaya Dengan Iklan Institusi Pengajian Tinggi

Banyak iklan yang menawarkan tempat sambung belajar. Ada macam-macam kan. Kadang-kadang tu yang tak pernah dengar pun ada. Paling berpengaruh ialah iklan di televisyen.


Aku faham dengan perasaan remaja yang baru lepas SPM ni. Hati meronta-ronta nak masuk dalam mana-mana institusi pengajian tinggi (IPT). Tak kiralah IPT mana pun, asalkan dapat pergi mana-mana. Bila orang tanya "pergi mana?" boleh jawab "pergi_____"


Tapi perlu disedari, pergi ke IPT ni tak semudah petik jari. Kalau yang dapat matrikulasi, asasi, tidak mengapa...yang tak dapat?? Akan mencari IPT yang boleh menyumbatkan dirinya.


Tolong...jangan terpedaya dengan iklan IPT yang menawarkan itu dan ini. Sila selidik dulu sebelum menandatangani apa-apa perjanjian. Semak dengan MQA. Tengok diiktiraf ke tidak. Banyak perkara yang perlu dipertimbangkan. Jangan main sign saja.

2 ulasan:

  1. yups.. agree!! jgn mudah terpedaya dgn janji2 manis diorg tu. takut x mendatangkan hasil je 1 hari nanti. takut sia2..merugikan jer.. peluang sentiasa ada, cuma perlu bijak jer...

    BalasPadam
  2. emmm setuju juga. lagi satu bagi sapa2 yang nak memasuki ting 6 (STPM) kene betul2 bersedia mengabdikan diri pada buku dan ilmu sebab STPM bukan semudah yg disangka. jangan sia-siakan 2 thn anda dgn mengambil STPM klu tak bersedia sbb 2 org anak buah saya tak boleh kemana kerana STPM hancur. sia-sia 2 tahun :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...