Ahad, 1 Januari 2012

Sajak Si Gadis Kecil Dan Diarinya

                            

Aku bukanlah pendengar setia kepada mana-mana stesen radio, tapi ketika aku sedang menaiki kereta, ketika itu mahu membeli barang, aku pun seperti biasa membuka radio. Sedang aku menukar siaran dari satu stesen ke stesen yang lain, aku terdengar suara perempuan mendeklamasikan sajak dalam bahasa Inggeris di stesen radio Ikim.fm. Sajak yang sempat aku dengar hanya separuh itu sangat menarik perhatianku. Ada dalam sajak itu ungkapan '10 million dollars a day'.

Alamak, rugi rasanya tak dapat dengar dari mula..tapi selepas itu, sajak itu kemudiannya di deklamasikan pula dalam bahasa Melayu. ^_^ Aku terus mencari di internet, manalah tahu kalau-kalau jumpa dengan sajak itu, kita boleh kongsikan bersama. Jadi, aku pun terjumpa dengan aizddin.blogspot.com, dari blog itu dapatlah aku jumpa dengan tajuk sajak tersebut iaitu The Child And Her Diary oleh Laila Yaghi. 

The child and her diary
Laila Yaghi
June 17, 2002



She wrote in her diary every night
When bullets passed by her window… she wrote
When Israeli soldiers killed her mother she wrote
She wrote of the horrors she sees
And the nightmares of flames and destruction
She the Palestinian child
Writes in her diary every night
To ease her enormous pain
To sedate her fears and nightmares



That little Palestinian child
Had died while writing in bed
From Israelis bulldozing her home
And now she lies in her tomb
Forgotten…as if she never existed
But her diary will carry on
The suffering of every Palestinian child
And now on her tomb Israeli children play
And sing with no worries of tomorrow
Where she once lived is confiscated
What are left from her family are refugees



And we continue to support Israel
With 10 million dollars a day!
And we continue to say
All humans are created equal



But continue to send to Israel
10 million dollars a day!

Aku juga terjumpa video sajak ini dalam bahasa Melayu 

Sangat menginsafkan...sedang kita ralit dengan perayaan sambutan Tahun Baru 2012, sahabat kita disana belum tentu lagi ceritanya. 

Semoga tahun 2012 ini memberi sinar baru kepada kita semua. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...