Sabtu, 21 Mei 2011

Arak Terang

            
           Bersama-sama kawanku untuk membeli hadiah perkahwinan, kami ke sebuah pasaraya yang terkenal di Bahau ini. Selepas membuat pilihan, kami meminta supaya hadiah dibalut. Aku pun hendak membeli sesuatu sementara menunggu hadiah dibalut.

            Aku mencapai tin biskut dan ke kaunter bayaran, selesai membayar...

            "Tiada plastik hari ni dik, beg kitar semula adalah, harganya RM1.50"
            "Alamak"
            Sementara aku berfikir samada nak beli beg itu atau menjinjit saja 2 barang yang ku beli,
terdapat 2 orang anak muda berjantina lelaki mungkin dalam belasan tahun memakai topi menuju ke kaunter tanpa membawa sebarang benda untuk dibayar. Aku mendengar:
   
            "Kak..." sambil menunjukkan isyarat supaya ke hujung kaunter

             "Nak yang mana weh?" si A tanya si B
             "Perasa apa sedap ek?"
             "Kak, yang itu berapa ringgit?" sambil menunjukkan jari pada rak kaca.

            Setelah selesai memilih, akak kaunter pun membawa botol tersebut ke kaunter (sambil geleng kepala apabila memandangku). "Tit". Mereka pun membayar RM 5.50 di kaunter tanpa segan silu.

            "terima kasih kak"
            "eh, plastik kak?"
            "tak ada plastik hari ini"
            "adoi, takkan nak bawak macam ni?" kata si A
            "alah, bedal aje lah" kata si B

            Dua anak muda itu pun berlalu dengan muka selamba tanpa rasa malu. Aku pula yang naik malu. Aku pun membuat keputusan membeli beg kitar semula. (agak lama memikir sebab terkejut tengok adegan tadi). Lalu aku ke hujung kaunter untuk melihat apa yang ada di rak kaca.

                                           
                                                                ini bukan gambar betul

            Persoalannya: 
            1) bolehkah jual arak secara terang-terangan?
            2) bolehkah jual kepada muslim?
            3) bolehkah jual kepada budak bawah umur?
            4) kenapa letak  orang muslim sebagai penjaga kaunter arak?

            Dulu, aku tengok orang bukan islam beli arak jenis tin berkotak-kotak - tak kisah
            Sekarang, tengok orang islam beli arak - ngeri 

                                   

1 ulasan:

  1. kalau report mesti kedai tu kena dakwa ni....banyak btol kesalahan tu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...