Isnin, 26 Disember 2011

Kemana Selepas PMR?

                                     

Soalan ini mungkin sedang bermain difikiran orang yang berkaitan. Mungkin yang sedang memikirkan perkara ini ialah para pelajar lepasan PMR 2011 atau juga ibu bapa atau penjaga mereka.

Ok, apa jawapan kepada soalan diatas? Hemmm, jawapannya terpulang kepada citarasa masing-masing (opsss, adakah ini menjawab soalan?) Pastinya tidak. Aku tiada jawapan bagi soalan diatas.

Aku hendak ceritakan sedikit tentang senario yang berlaku sebelum keputusan PMR 2011 diumumkan:

Pelajar A: "Saya tak nak sekolah sini, saya nak sekolah sana" (dengan muka sedikit bangga). 

Pelajar B: "Saya tak tahu nak pergi mana" (dengan muka sedikit bingung)

Pelajar C: "Saya tak nak sekolah sini, tapi mak dan abah suruh sekolah sini" 

Pelajar D: "Kalau tak dapat sekolah sana, saya sekolah sini"

Pelajar E: "Saya nak sekolah sini!" (dengan muka ceria)

Mak F: "Akak nak dia sekolah sini, tapi entahlah, dia nak ke tak nak"

Mak G: "Akak harap sangat sekolah sini dapat terima dia, dia dah banyak berubah (kepada lebih baik)"

Selepas keputusan PMR diumumkan:

Rata-rata pelajar terkedu melihat keputusan masing-masing. Bila ditanya nak kemana, jawapannya:

"tak fikir lagi cikgu"

ada juga yang jawab "sekolah sinilah cikgu"

ada yang sekadar senyum saja...

Ingatlah, kita diberi banyak pilihan, jangan tersalah pilih :)

Bagi yang berjaya, tahniah diucapkan,
Bagi yang kurang berjaya, usaha lagi, jangan putus asa. Perlu juga kaji kenapa kurang berjaya, adakah selalu sakitkan hati guru? Anda ada jawapannya...



1 ulasan:

  1. saya nak sekolah di kedah cikgu..hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...